Hoofdcategorieėn
Home » Harry Potter » Another fight against evil - complete » Hoofdstuk 16: Kerstvakantie deel 1
Another fight against evil - complete
Hoofdstuk 16: Kerstvakantie deel 1
De kerstvakantie kwam er aan en de feestzaal werd weer mooi versierd met slingers, maretakken, kerstballen, enzovoort. De meeste leerlingen gingen naar huis maar Sam, Sandra, Leo en Katja en nog een paar andere leerlingen bleven op school. Samen met Fred en George maakten Sam en Leo nog een paar zalfjes tegen puisten die ze de dagen voor het kerstbal zouden verkopen. Toen alle leerlingen die naar huis gingen weg waren was het heel stil op Zweinstein. In de eetzaal stond nog maar één tafel en de vier afdelingen aten samen, Griffoendor en Zwaderich zover mogelijk uiteen. Ook de leerkrachten aten mee aan die tafel. Het was best wel raar, zo'n grote zaal en dan maar één tafel. In de vier hoeken stonden gigantische kerstbomen die Hagrid uit het bos had geplukt. Ze waren prachtig versierd en de lichtjes flikkerden gezellig. De leerlingen mochten vrij rondlopen en er heerste een gezellige sfeer in het kasteel. Foppe zong allerlei kerstliedjes, buiten vielen kleine sneeuwvlokjes uit de hemel en de leerlingenkamers waren allemaal versierd.
De vier vrienden zaten in de zetel voor het knetterende haardvuur in de leerlingenkamer en genoten van de warmte die van het vuur afstraalde. Sam streelde afwezig Sandra's arm en staarde naar de kleine vonkjes die van het vuur afkwamen en de lucht in vlogen.
“Ga je morgen mee naar zweinsveld?”¯ vroeg Sam plots aan Sandra.
“We mogen daar toch niet naartoe?”¯
“Nee, maar er is een geheime gang...”¯
“Cool!”¯
“Katja en Leo gaan al zeker mee. Het is om mijn verjaardag te vieren.”¯
“En wat als de leerkachten het merken?”¯
“Dan zullen we straf moeten schrijven. Maar dan hebben we wel veel snoep van Zacharius en ik zou het tof vinden als je mee ging.”¯
Sandra glimlachte. “Goed dan, maar dan moet je me wel één ding beloven.”¯
"Wat dan?"
"Dat ik de eerstvolgende paar trainingen op jou Nimbus mag vliegen en jij op mijn Helleveeg."
"Akkoord."
Ze staarden een tijdje naar elkaar en Sam slikte, hij moest zich inhouden om niet ineens zijn lippen op de hare te drukken. Hij wendde zijn blik af en staarde weer in het vuur.
“We gaan waarschijnlijk vlak na de middag vertrekken en dan tegen vijf uur terugkeren. Ze letten toch niet echt goed op. Het zou alleen opvallen als we niet in de grote zaal zouden zijn voor het avondeten.”¯
Sam - POV
De volgende dag werd ik pas laat wakker. Ik keek rond in de kamer en zag dat Leo al weg was. Ik stapte uit bed, kleedde me aan en liep naar de grote zaal. Daar was hij ook niet, ook Katja en Sandra waren niet aan het ontbijten. Waarschijnlijk waren ze iets aan het bekokstoven voor mijn verjaardag. Ik ging zielig ergens alleen zitten, nam een croissantje en een chocoladekoek en begon te eten. Toen ik terug boven was en de leerlingenkamer binnen stapte sprongen mijn vrienden ineens vanachter de zetel tevoorschijn. Ik maakte een sprongetje van schrik en mijn hand ging automatisch naar mijn hart.
“GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG SAM!”¯ riepen ze mooi in koor.
Ik glimlachte. Ze hadden allemaal een cadeautje vast en hielden het een eindje van hun borst. Ik liep naar voren en twijfelde welk cadeautje ik het eerst zou nemen. Uiteindelijk pakte ik dat van Leo en trok het papier ervanaf. Het was een zak zoutzuurtjes, natuurlijk. "Dankje Leo!" zei ik. "En wees maar gerust, ik zal er wel een paar aan jou geven als je dat echt wilt." Leo grijnsde. Ik legde de zak zoutzuurjtes opzij en nam toen het cadeautje van Katja uit haar handen. Aan de vorm van het cadeautje zag ik al dat het een zak snoep was en ik had gelijk. "Bedankt Katja!" Ik gaf haar een zoen op haar wang omdat dat zo hoorde en legde toen de zak snoep bij d zoutzuurtjes van Leo en nam toen het cadeautje van Sandra aan. Ik prutste wat aan de plakband, die er stevig op zat maar toen hij niet wou meegeven scheurde ik, ongeduldig als ik was, gewoon het papier ervanaf. Het waren zwerkbalhandschoenen, gloednieuw en één van de betere soort. "Wauw, bedankt Sandra!" Ik glimlachte en gaf haar een knuffel als bedankje. Toen liep ik de trap op om de rest van mijn cadeautjes die ik op mijn bed had laten liggen toen ik ontbijten te openen en Leo, Katja en Sandra volgden. Van mijn ouders kreeg ik een onderhoudskistje voor mijn bezem, Mevrouw Wemel gaf me één van haar zelfgebreide truien en van Fred en George kreeg ik een doosje fopartikelen die ze zelf hadden uitgevonden, er zat een klein briefje bij.
‘Ziezo, hier een nieuwe lading fopartikelen,
test ze maar uit op onschuldige eerstejaartjes of zo,
amuseer je Sam!’
groetjes Fred en George.
Toen ik al mijn cadeaus had geopend liepen we naar buiten. Er lag al een dik laagje sneeuw op de grond en hij voelde redelijk stevig aan. Ik wisselde een blik met Leo en zag dat hij juist hetzelfde dacht. Tijd voor een sneeuwballengevecht! Toen ik me bukte om een mooie bal te maken kreeg ik er al één tegen mijn van hoofd van Leo. Ik draaide me vliegensvlug om en raakte hem vol in het gezicht. De meisjes hielden zich in het begin een beetje afzijdig maar begonnen uiteindelijk toch mee te doen met het gevecht. Na ongeveer een uur werd de inspanning me te veel en ik liet me in de sneeuw vallen. De meisjes volgenden al snel mijn voorbeeld en nadat Leo nog een sneeuwbal in mijn gezicht had gesmeten liet ook hij zich in de sneeuw vallen.
Ik begon een engeltje te maken door mijn armen en benen op en neer te bewegen in de sneeuw toen Professor Anderling naar buiten kwam.
“Zozo, te moe om recht te staan?”¯
“We hebben een sneeuwballengevecht gehouden Professor,”¯ antwoordde Katja.
“En daarom moeten jullie op de grond gaan liggen?”¯
“Het was vermoeiend.”¯
“Sta nu maar terug recht, het eten is bijna klaar.”¯
De vier vrienden gehoorzaamden en liepen terug naar binnen. De warmte waaide in hun gezicht. Ze hingen hun natte jassen, sjaals en handschoenen aan de voorbestemde kapstokken en liepen de grote zaal binnen. Een aantal leerlingen zaten al aan tafel.
Reacties:
Foppe bedacht toch altijd zijn eigen (groffe) versie van de kerstliederen?
verder leuk gemaakt, snel verder pleas!?
Meer, meer, meer ! Sneeuwballengevecht