Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Overige » Spelling en grammatica » Komma's

Spelling en grammatica

30 jan 2012 - 18:36

437

6

458



Komma's

Komma’s bij bijvoeglijke bijzinnen
1) De gasten, die in een hotel overnachten, moeten een enquíªte invullen.
2) De gasten die in een hotel overnachten, moeten een enquíªte invullen.
Wat betreft vorm is er slechts een klein verschil tussen de bovenstaande zinnen. In de eerste zin staat er immers na het woord gasten een komma, in de tweede zin niet. Deze komma maakt een verschil in betekenis. In de eerste zin wordt beweerd: Alle gasten overnachten in een hotel en moeten een enquíªte invullen. De tweede zin betekent echter: Alleen de gasten die in een hotel overnachten, moeten een enquíªte invullen. Er zijn dus meerdere gasten, waarvan een deel in een hotel verblijft en dat deel moet een enquíªte invullen.

Komma’s tussen persoonsvormen
Als er twee persoonsvormen naast elkaar staan, moet er een komma tussen worden geplaatst.
1) Omdat Harrie heel erg van muziek houdt, heeft zijn tante een CD voor hem gekocht.
Deze komma is nodig. Als deze er niet zou staan, zouden er immers twee verschillende onderwerpen en persoonsvormen in één zinsdeel staan. Dat is grammaticaal niet correct.

Komma’s voor het woord en
In nevengeschikte zinnen is het gebruik van een komma voor het voegwoord en meestal onnodig en af te raden. Komma’s mogen echter wel geplaatst worden als de zin anders verkeerd gelezen kan worden.
1) De band bestaat uit drie tieners en dat zorgt soms voor ruzie.
2) Hij heeft een hekel aan honden en katten vindt hij nog vreselijker.
De eerste zin loopt goed, daar is geen komma nodig. De tweede zin kan de lezer echter even op het verkeerde spoor zetten: katten lijkt eerst nevengeschikt aan honden. Snel is echter al duidelijk wat er wordt bedoeld en herstelt de lezer zich. Hier kan een komma geplaatst worden om het wat duidelijk te maken, zeker in lange zinnen kan dat voor de lezer fijn zijn. Het is niet per se nodig.

Soms is het plaatsen van een komma noodzakelijk. Dit is zo wanneer er tussen die woorden die werkelijk aan elkaar nevengeschikt zijn een bijzin of bijstelling staat. Zonder komma is de zin dan niet grammaticaal correct.
3) *In hetzelfde team spelen Jan, de langste jongen uit groep acht en Peter.
Dit is fout. De bijstelling hoort te bestaan uit de woorden de langste jongen uit groep acht, maar op deze manier is de bijstelling de langste jongen uit groep acht en Peter. Het moet het volgende zijn:
3) In hetzelfde team spelen Jan, de langste jongen uit groep acht, en Peter.

Komma’s bij opsommingen
Komma’s worden geplaatst bij opsommingen die bestaan uit meer dan twee elementen. Na ieder element wordt dan een komma gezet, behalve na het een-na-laatste.
1) Puck twijfelt tussen de rode, de zwarte en de witte bank.


Reacties:

1 2

Redhead zei op 5 juli 2015 - 15:34:
Wauw, jij kan dingen goed en handig uitleggen, je slaat echt niks over!


RivLovee
RivLovee zei op 27 maart 2014 - 15:36:
En dit is ook best wel handig!

Ik dacht altijd dat de 1 niet mocht, ofzooo ;D


KellyStyles
KellyStyles zei op 4 maart 2012 - 21:25:
Omg echt bedankt, super handig dit !


Nianne
Nianne zei op 3 feb 2012 - 19:27:
Dit is echt heel handig, nu kom ik er bijvoorbeeld achter dat ik altijd al iets fout deed met de komma. x'D Ik ga zeker hier even kijken als ik even niet weet waar ik een komma moet plaatsen, dit is echt super! :'D


Hargbloem
Hargbloem zei op 2 feb 2012 - 9:56:
Heel erg bedankt voor deze informatie! Zelf twijfel ik nog wel eens waar ik een komma neer moet zetten, maar door deze info is het allemaal even iets duidelijker geworden. :]