Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FF's Schrijfuitdaging - april

FF's Schrijfuitdaging - april

1 2 3 4 5 6
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 1 april 2014 - 21:04:
Beste FF'ers,
De samenwerking tussen de mods en de gloednieuwe Creabea's heeft geleid tot een liefdesbaby. We hopen dat het aanslaat en we het maandelijks kunnen gaan organiseren.
De eerste van de maand maken wij een thema bekend. Elk lid van FanFic dat mee wil doen, kan tot en met de eenentwintigste een standalone die te maken heeft met dit thema inleveren. Of dit een oude standalone is die in een hoekje van FF ligt te verstoffen of de standalone voor dit project geschreven is, maakt niet uit. De enige voorwaarden zijn dat het korter is dan drieduizend woorden en het een fanfictie is. Zo snel mogelijk worden de verhalen nagekeken, onze deadline ligt twee weken na die van jullie. Elk verhaal krijgt feedback en onze persoonlijke favoriet wordt nog uitgelicht.
Terwijl ondertussen een nieuw thema bekend wordt gemaakt, gaan we nog verder met de persoonlijke favoriet. We hopen hier namelijk nog andere talenten aan te kunnen koppelen: het maken van covers. Bij de standalones mogen covers gemaakt worden, ook hier is drie weken voor, waarna de auteur van het stuk zijn (of waarschijnlijk haar) favoriet mag kiezen.

Deze maand is het thema muziek. Het is niet de bedoeling dat er een songfic wordt geschreven, maar verder mag je alle kanten op. Misschien kan je ons een kijkje laten nemen in het leven van een muzikant, misschien speelt muziek wel een rol in een levensveranderend moment in het leven van je hoofdpersonage. Leef je uit, zolang muziek maar het hoofdthema is.

Verhalen kunnen ingeleverd worden door het op FanFic te posten en de link in dit topic te plaatsen.

Heel veel succes!

D E A D L I N E
21 april, 23:59

D E E L N E M E R S
- Ivana
- Narcissa
- Julia
- Rebella
- xcarrotx
- juutje19
- Nynlufx
- Merula
- Chayenne
- Idelle

(bericht aangepast door een moderator)
(reden: deadline)

Idelle
Idelle

Idelle is offline

[143]
Idelle zei op 21 april 2014 - 23:55:
En dit was dan werkelijk op de valreep.

"Volg de Wind" heb ik verwijderd omdat deze niet aan de volwaarden voldeed.

"De Notenboom" hopelijk wel.
http://www.fanfic.nl/chapters/43032/schrijfwedstrijd-april-muziek--de-notenboom/

Idelle
Idelle

Idelle is offline

[143]
Idelle zei op 29 april 2014 - 17:24:
Wanneer wordt het nieuwe thema bekend gemaakt?

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 29 april 2014 - 17:25:
Op de eerste van de maand, 1 mei dus.

Merula
Merula

Merula is offline

[230]
Merula zei op 3 mei 2014 - 16:37:
Doe ik wel mee? Ik heb hem wel ingeleverd, maar ik sta niet bij de deelnemers... Waarschijnlijk omdat ik het zo laat had ingeleverd. Maar toch... just asking.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 3 mei 2014 - 18:04:
Woops, ik had je over het hoofd gezien hihi. Je staat er bij hoor!

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 3 mei 2014 - 22:05:
Jah ik ook? Maar ik had zoiets van: Ik heb hem tochwat tlater ingeleverd, maar ik doe wel mee. Dus ik zei er niks over?

Merula
Merula

Merula is offline

[230]
Merula zei op 3 mei 2014 - 22:27:
Oeh, dus toch goed dat ik het nog zei?
Overkomt me vaker hoor xP Dankje!

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 5 mei 2014 - 22:33:
Na een heleboel lezen, tips geven en nog meer lezen is het dan eindelijk zover. Het was wikken en wegen en we hebben slapeloze nachten gehad, maar hierbij presenteert jullie geliefde jury (bestaande uit ondergetekende en de enige echte Captain) dan eindelijk maar toch de uitslag.
De feedback bestaat uit twee delen: het eindcommentaar en directe feedback die we bij het verhaal hebben geschreven. Het eerste plaatsen we hier in het topic, het tweede krijgen jullie per pb.

xcarrotx - De rode ketting
Het lijkt erop dat je er een sprookje van wilde maken, maar dan had je die lijn verder moeten doortrekken met meer sprookjeselementen. Nu heb je “Er was eens” en een meisje dat betoverd wordt door een oude heks, maar verder is de wereld niet sprookjesachtig. Ook je woordgebruik leunt soms naar het ouderwetse, alsof je op zoek bent naar het gevoel van een echt oud sprookje, maar het klopt niet omdat je setting zo overduidelijk hedendaags is.
Je hebt een goed plot, nu moet je het aankleden. Als je een vertelstijl kiest zoals een sprookje, ga er dan ook helemaal in door. De elementen die je al gekozen hebt werken niet goed als ze op zichzelf staan, dan ga je beter helemaal Disney en maak je van Ariana een prinses en fantaseer je er een hele wereld bij. Dan past het taalgebruik er ook bij.
Als je het daarentegen hedendaags wilt houden, weet ik niet hoe je de oude vrouw en de betoverde ketting geloofwaardig kan maken. Dan moet er ofwel toch ergens magie of paranormale krachten aan te pas komen, ofwel moet je een andere, logische verklaring geven voor de gebeurtenissen. In een sprookje kan ze gewoon een heks zijn die een prinses betovert met een magische ketting.
Ik ben ook geen fan van het einde, het lijkt meer een samenvatting. Wat gebeurde er toen? Waarom plak je er zo abrupt twee zinnen achteraan? Ze is dood, klaar. Het zou net interessant zijn om te lezen hoe ze daarna leeft met de vloek, en ze verdient ook wel beter dan een dood van twee regels.
Technisch zit het goed. Je moet wel letten op je leestekens, je gebruikt je komma’s soms een beetje vreemd, en op je werkwoorden. En grote blokken tekst kan je vlotter maken met een paar enters.
Het enige wat ik (Daan) hier nog aan toe te voegen heb, is dat ze voor mijn gevoel de lengte van de zinnen nog niet voldoende afwisselt (met name in het begin). Met een betere afwisseling tussen korte, middelmatige en lange zinnen leest het verhaal een stuk prettiger.

Rebella - Love of My Life
Het plot en de setting vind ik goed gekozen en je zet de sfeer sterk neer. Ik vraag me wel af waarom je de moeder “Haar” blijft noemen. Er is geen grote openbaring aan het einde en je lezer kan zo wel raden over wie het gaat. Ook probeer je het soms allemaal veel moeilijker te maken dan nodig is. Een complexe constructie maakt je verhaal niet automatisch beter, en vaak doet ze zelfs meer kwaad dan goed. Je lijkt te zoeken naar een stijl die niet natuurlijk is voor jou en dat is nergens voor nodig, jij zet veel betere stukjes neer in korte, heldere zinnen. Dan vloeit het.
Je moet ook letten op spelling, zowel bij woorden die door de spellingchecker worden aangeduid als bij de vervoegingen van werkwoorden. Je zet woorden soms ook in de verkeerde volgorde of gebruikt leestekens op verkeerde plaatsen en dan kap je de zinnen vreemd af. En je zou meer enters moeten gebruiken om de tekst beter op te delen, zeker bij dialogen.
Wat betreft de verhaallijn zou ik zeggen: kritisch nalezen. Het is een goed plot maar soms zitten er beweringen in die zo onlogisch zijn dat ze de sfeer breken. Zoals dat die hele winkel daar van de ene op de andere dag verschenen is, of dat Bryan zonder reden eerst niet en dan wel op het balkon mag, dat pikt een lezer niet. Je moet durven herschrijven en durven schrappen. Elke handeling, elke beschrijving, elk woord moet functioneel zijn.

MoonRocker - Tijdloos
Over het plot heb ik geen opmerkingen, je hebt een goede, duidelijke verhaallijn genomen en je weet van begin tot einde precies wat je aan het doen bent en waar je heen gaat. Het is misschien een beetje een standaard format onder fanfiction, maar daar is op zich niks mis mee.
Over je manier van schrijven: je hebt een eigen stijl en manier van vertellen, het voelt niet aan alsof je iets forceert of een stem probeert te imiteren. Dit is hoe jij schrijft. Wat ik wel zie is dat je je eigen werk niet vertrouwt. Je hebt nog geen zuiver evenwichtsgevoel en dan slaat je stijl soms door naar de verkeerde uitersten. Je hebt heel goede stukken die emoties sterk naar voren brengen en dan breek je de sfeer door plots ongelooflijk technisch en afstandelijk en zelfs stijf te gaan schrijven. Dat evenwicht en zelfvertrouwen kan je enkel leren door schrijven, schrijven, schrijven, herschrijven, schrappen, lezen, herlezen en nog meer schrijven. Alles is durven, dus push jezelf en maak fouten en leer eruit.
Technische foutjes blijven beperkt tot komma’s, splitsingen, herhalingen, woordvolgorde of een verwarring in de betekenis van woorden, maar niks dat je niet kan oplossen met grondig herlezen of een bèta aanspreken.
En nog één ding: let op “de ziekte van de fangirl”. Fanfiction heeft vaak te lijden onder een overdaad aan beschrijvingen die veel te lang worden uitgesponnen omdat je elke futiliteit wil laten zien. Het is heus niet nodig om elk meubelstuk, elke piercing, elke outfit tot in detail uit te schrijven, en dan zeker niet in één blok tekst ergens tussen geschoven. Als het niet bijdraagt tot het verhaal, hoeft je lezer het niet te weten. Als het geen verschil uitmaakt of de tv links of rechts van de deur staat, dan hoef je het niet te vertellen. Laat de lezer die details lekker zelf invullen, zet zijn fantasie aan het werk. Natuurlijk, de woonkamer zal er in zijn hoofd totaal anders uitzien dan in het jouwe, maar op het moment dat je hem zover krijgt dat hij van jouw woorden een wereld begint te bouwen, wordt hij in het verhaal gezogen. Dat is het doel, en dat werkt beter als je de lezer vrijheid geeft. Zet een paar functionele ankers neer, schep de sfeer, en laat hem er verder zijn ding mee doen.

Merula - Muziek helpt
De verhaallijn is erg onduidelijk. Ik heb geen idee of je hoofdpersoon een jongen of een meisje is, hoe oud hij is, waar hij zich bevindt, waarom hij er is en wat er gebeurd is. Je schept op geen enkele manier een kader, geeft ons niks van houvast, en daardoor zit er bijna geen sfeer in. Je lezer heeft gewoon geen flauw idee wat er aan de hand is. Soms werkt dat als intro, om zeer vaag en met weinig details een verhaal te beginnen. Maar dan moet je stuk niet alleen technisch foutloos zijn, met een ijzersterk en prikkelend plot, maar je moet je beloftes ook nakomen. Elk vaag, mysterieus moment moet op een bepaald punt een verklaring krijgen. Jij laat je lezer achter met honderd vragen en geen enkel antwoord. Dat is niet prikkelend, dat is gewoon verwarrend.
Je neemt soms ook een loopje met de logica. Net zoals de vaagheid kan dat perfect werken in een verhaal, als je het op de goede manier gebruikt. Je moet je lezer overtuigen, hem tegen beter weten in doen geloven dat de onmogelijke dingen die jij vertelt in jouw verhaal en in jouw wereld de alledaagse realiteit is. De mannen, die uitspraak over muziek aan het begin... Ofwel ligt het aan de vaagheid, ofwel zijn het onlogische sprongen die niet geloofwaardig genoeg beschreven zijn, maar als lezer ga ik gewoon niet mee in dit verhaal.
Technisch: door de opeenstapeling van korte zinnen zit er een vreemd ritme in je stuk. Een beter gebruik van punten en komma’s kan dit verhelpen. En dat brengt me bij die steeds terugkerende drie puntjes die je op onlogische plaatsen door je stuk strooit en die totaal overbodig zijn. Vermijd die alsjeblieft.

Chayenne - Inspiration
Tjah, het is nogal kort dus veel kan ik er niet over zeggen. Het voelt aan alsof je maar snelsnel iets hebt geschreven om toch maar wat in te sturen en dat is een beetje jammer. Doordat het zo kort is, zit er niet echt een plot in. De laatste zin lijkt dat te moeten opvangen door een soort dramatiek te creëren maar slaagt daar niet in.
Er zitten foutjes in wat betreft de interpunctie en woordvolgorde die volgens mij grotendeels aan slordigheid te wijten zijn. je hebt dit niet met enthousiasme geschreven. Het is moeilijk om je hierop te beoordelen, stuur een volgende keer een langer stuk in en schrijf iets waar je zelf plezier aan beleeft tijdens het schrijven.

1DZayn - Music
Allereerst een inhoudelijke opermking: in de entertainmentindustrie gaat alles inderdaad razendsnel, maar zo snel? I think not. Wat ik wel heel leuk vind aan dit stuk is dat je het mooi rondbreit. Je begint met het einde en daardoor creëer je een heel mooi samenhangend geheel. Goed gedaan!
Je idee vind ik op zich best leuk. Het is misschien niet het meest originele idee van de maand, maar het voldoet prima aan de opdracht en is iets wat vrij dicht bij jezelf staat. Daardoor kun je je gemakkelijker inleven in de personages, en dat komt het stuk heel erg ten goede. Hier en daar vind ik de reacties van je personages wel wat apart. Probeer je de volgende keer dat je iets schrijft voor je te zien hoe de dingen die je schrijft zich afspelen. Zou je het in het echte leven ook zo zien gebeuren?
Wel wil ik je aanraden om de volgende keer je stuk (eventueel een paar dagen nadat je het geschreven hebt, dan werkt het vaak nog beter) nog een keer door te lezen. Er stonden wat foutjes en niet helemaal lekker lopende zinnen in die je dan misschien opgevallen waren.
Maar al met al vind ik het netjes gedaan!

narcissa - Afscheid
Je maakt heel veel fouten met de vervoeging van de verleden tijd, dus ik vermoed dat je niet zeker weet hoe je dat vervoegd. Eigenlijk is het heel simpel: bij de meeste woorden plak je -de(n) of -te(n) achter de stam. Dat gaat heel goed. Alleen gebruik je steeds alleen maar -de of -te. Dat klopt inderdaad bij het enkelvoud (als er maar één persoon of ding is), maar bij het meervoud (meerdere personen of dingen) moet je er -ten of -den achter plakken. Oftewel: ik speelde en de zusjes speelden.

Ik vind dit een heel mooi stuk, ondanks het volledige gebrek aan realisme in de daadwerkelijke moord. Je beschrijft de nachtmerrie van bijna iedereen en hebt dat op geweldige wijze gecombineerd met eens thema: muziek. Voor de manier waarop je het thema in je inzending hebt verwerkt, verdien je wat mij betreft absoluut originaliteitspunten (en raad eens? Het ligt aan mij!).
Wat je de volgende keer wel moet doen, is je stuk nog eens nalezen. Ik heb heel veel zinnen gezien waarin woorden ontbraken, waardoor de zinnen af en toe onbegrijpelijk werden. Als je dit de eerste keer niet ziet, moet je de volgende keer er misschien voor zorgen, dat je je stuk op tijd af hebt, zodat je er vlak voor de deadline nog eens naar kunt kijken. Dan zie je je eigen fouten vaak sneller.

juutje19 - Muziek
Ja, er is een klein, heel klein probleempje met je inzending: hij voldoet niet aan onze (naar mijn mening) niet zo heel strenge eisen. Om precies te zijn de hoofdeis: schrijf een stuk over muziek. Dat betekent dat pure songfictions (het enige wat met muziek te maken heeft, is het feit dat het een songfiction is) niet mogen, maar dat is dit niet eens. Het is immers gebaseerd op een gedicht, niet op een lied.

Maar goed, ik heb het al nagekeken, dus veel kan ik daar niet meer mee. Ik vind je schrijfstijl oprecht heel prettig. Je brengt leven in je stuk, op een hele natuurlijke en prettige manier. Je stuk vind ik qua plot ook prima in elkaar zitten, al snap ik helemaal niet waarom John Andrew niet van een klif heeft gesmeten en waarom hij mee is gegaan. Misschien was de verhaallijn een tikkie voorspelbaar, maar daar tegenover staat dat je onderwerp erg origineel was.
Wel wil ik je als tip meegeven, om de volgende keer je stuk nog een keer extra na te lezen op fouten. Ik heb er best wel wat gevonden en dat is ontzettend jammer. Als je het moeilijk vindt om je eigen fouten te zien, kun je misschien je stuk de volgende keer eerder schrijven en dan vlak voor de deadine nog eens nalezen op fouten. Dan zie je ze vaak sneller, omdat het stuk niet meer zo vers in je geheugen zit.

Nymlufx - Off With Her Head
Ik voelde de bui al hangen toen ik de songtekst aan het begin las. De opdracht deze maand was een stuk over muziek, géén songfiction (tenzij het een songfiction was over muziek - als in, over een muzikaal onderwerp: een zangeres, iemand die een liedje schrijft, wat muziek met je doet, enzovoorts). Daardoor kan dit stuk deze maand niet meedoen.
En dat is heel erg jammer, want het is een goed stuk. Het leukste vind ik het punt waarop je van de derde naar de eerste persoon wisselt: je brengt de lezers eerst in verwarring, maar dan blijkt dat de eerste persoon gewoon degene was die het eerste stuk vertelde. Heel goed gedaan!
Je idee is ook heel erg origineel. Bravo! Daarnaast heb ik er iets van geleerd, want ik ging natuurlijk meteen google’en hoe executies in het Colosseum verliepen. Bedankt daarvoor! Met je plot heb ik verder niet echt problemen. Ik vind het vreemd dat de wachter daar is als hij zoveel tegen moorden heeft (het was immers een hele andere tijd en de Romeinen hadden niet voor niets meer dan twintig woorden voor ‘vermoorden’), maar goed, er zijn omstandigheden te bedenken waarin dat enigszins realistisch is. Met het laatste stukje heb ik wel een probleem: namelijk de plek waar de zusjes staan. Ze kunnen natuurlijk op de publieke tribune zijn, die was immers vrij toegankelijk, maar aangezien hun zus is opgepakt in een legerkamp lijkt het me heel sterk dat haar zusjes daarbij aanwezig waren.
Er staan verder een paar kleine foutjes in, maar de hoeveelheid daarvan valt reuze mee. Al met al heel goed gedaan dus, het is alleen heel erg jammer dat je inzending niet aan de voorwaarden voldoet.

Idelle - De Notenboom
Zo. Oké, die zag ik niet aankomen. Ik denk eerlijk gezegd dat dit de meest originele interpretatie van het thema is die we deze maand hebben - en eigenlijk ook de beste. Je hebt het thema opgepakt en er iets totaal onverwachts, maar eigenlijk heel logisch me gedaan. Bravo! Dit is echt een fantastische stuk. De details die je erin heb zitten (bijvoorbeeld de namen) vind ik ook echt geweldig. Dat laat zien dat je goed over je verhaal hebt nagedacht voor je begon, en dat is heel erg goed.
Je stijl is heel opvallend. Ik denk dat ik het nog het best kan vergelijken met een sprookje. Het is in ieder geval heel eigen, en dat is een groot compliment!
Waar je nog wel op met letten zijn je komma’s. Je hebt soms vrij lange zinnen en dat is geen probleem, maar dan moet je ze wel opdelen met komma’s, zodat je lezer er niet verstrikt in raakt. Lees je tekst eens rustig door, desnoods hardop, dan merk je vaak vanzelf wel waar je komma’s moet plaatsen. Verder viel het qua fouten reuze mee. Honderd procent perfect was het nog niet, maar je eigen fouten zien is ook lastig.
Heel goed gedaan!

Nu jullie allemaal je feedback hebben, zijn jullie natuurlijk reuze benieuwd naar wie er gewonnen heeft. Die hebben we ook gevonden.
De winnaar van onze enige echte allereerste FanFic.nl schrijfuitdaging is...
*tromgeroffel*
De Notenboom van Idelle! Gefeliciteerd! Dit verhaal zal worden gebruikt bij de coverwedstrijd van deze maand.

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedoen! Hopelijk hebben jullie wat aan de feedback en we hopen jullie allemaal weer terug te zien bij een volgende schrijfuitdaging!

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 5 mei 2014 - 22:42:
Haha ik ha beter niks kunnen insturen is het niet? Wel leuk dit zo ^^

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 5 mei 2014 - 22:45:
Hoezo had je nou weer beter niets in kunnen sturen? Als jij het leuk vindt om mee te doen, moet je lekker meedoen. En alle kritiek is alleen maar opbouwend bedoeld. Als je zo gaat reageren, kunnen wij geen kritiek meer geven, dan is het hele idee van de schrijfwedstrijden en schrijfuitdagingen weg.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 5 mei 2014 - 22:46:
Nee ik bedoel het niet slecht! Ik bedoel alleen dat het stuk dat ik ingestuurd heb barslecht was. Zo slecht dat ik beter niks in had kunnen sturen aangezien ik het snel geschreven heb om maar wat in te zenden. Snap je?

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 5 mei 2014 - 22:49:
Bo, baby, hush. Je maakt de kleintjes aan het huilen n.n

En aan alle deelnemers: de "kritiek" dient enkel om jullie te helpen, dat is het hele punt van deze uitdagingen. We kunnen jullie best allemaal een snoepje en een aai over jullie bol geven en zeggen 'Goed gedaan!' maar daar hebben jullie uiteindelijk niks aan. Dit zijn geen wedstrijden met scores, dit is een manier om jezelf elke maand uit te dagen om beter te worden en te leren van elkaar.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 5 mei 2014 - 22:55:
Also - als het goed is, heeft iedereen zijn stuk met feedback ontvangen. Is dat niet zo, geef dan even een gil, dan fix ik het.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 5 mei 2014 - 23:04:
Ik bedoel het echt niet slecht meer als een grapje! Ik snap dat het de bedoeling is om kritiek te krijgen.
Trouwens: de feedback: Sjiek awesome gedaan!

MariTom
MariTom

MariTom is offline

[4229]
MariTom zei op 6 mei 2014 - 14:57:
Komt er een apart topic voor de covers, of kunnen we daar gewoon mee beginnen en in dit topic posten? (: Oh, en mag iedereen gewoon meedoen met het covers maken, of alleen degenen die iets ingestuurd hebben?

1 2 3 4 5 6